×
×  دانلود مریم غفاری مصاحبه با مریم غفاری مدرس و نوازنده گیتار

مصاحبه با مریم غفاری مدرس و نوازنده گیتار

از روزى كه ساز را شروع كردم هرگز رهايش نكردم

دنياى موسيقى، فضايى انحصارى نيست كه فقط در اختيار قشر يا جنسيت خاصى باشد

گراتومیک - مریم غفاری مدرس و نوازنده گیتار جوانیست که در سال های اخیر با وجود محدودیت های فراوان, توانسته به موفقیت های چشمگیری دست یابد.

او تا آنجا پیش رفته که تجربه ی اجرا بر روی استیج و حضور در گروه خوانندگان مطرحی همچون رضا صادقی را هم دارد.

در این بخش به سراغ این بانوی موفق موسیقی ایران رفته و با هم گفتگویی مفصل را انجام داده ایم که در ادامه میخوانید:

 

خب اول از همه بپرسیم شما اهل کجایید و در حال حاضر کجا زندگی می کنید؟

سلام به شما و همه مخاطبان عزيز گراتوميك

من متولد و ساكن تهران هستم

 

موسیقی رو از چند سالگی شروع کردید؟ اصلا چی شده وارد موسیقی شدید و خانواده چقدر تاثیر داشت؟

از سن دوازده سالگى موسيقى رو بصورت جدی و با ساز گيتار شروع كردم و الان ٣٣ ساله هستم، و رشته موسيقى را در دانشگاه و بصورت آكادميك تا مقطع ليسانس دنبال كردم.و در مقطع فوق ليسانس در رشته پژوهش هنرتحصيل كردم.

قطعاً خانواده نقش مهمى در آشنايى من با موسيقى و تشويقم براى ادامه راه داشتن، در دوران كودكى ام پدرم پيانو مى نواختن و من به اين شكل به موسيقى علاقمند شدم.

و كلا از ابتدا گرايشم بيشتر به سمت هنر بود.

 

شاید خیلی از دخترهای کشورمون به بهونه ی محدود بودن بانوان تو موسیقی از این هنر زود دلسرد ودلزده میشن , شما چطور؟ محدودیتی احساس کردید؟

قطعاً محدوديت هاى زيادى براى خانمها در اين عرصه وجود دارد و مهمترينش ممنوعيت صداى زن هاست. طبيعتاً به عنوان نوازنده هم محدوديت هايى در نوع پوشش و اكت روى صحنه براى خانمها وجود دارد و اين مساله در مورد موسيقى پاپ داراى حساسيت بيشترى است، همچنين در كنسرتهاى شهرستانها حضور خانمها ممنوع است كه اميدواريم اين موضوع هم بزودى حل شود. به هرحال همه از قوانين اينجاست و ما در چارچوب قانون مى توانيم فعاليت كنيم

بنابراين اين موضوع دليل نمى شود كه خانمها نتوانند و يا نخواهند در زمينه حرفه اى موسيقى فعاليتى داشته باشند.

هميشه در دانشكده هاى موسيقى دانشجويان دختر در كنار دانشجويان پسر، مثل ساير رشته ها مشغول به تحصيل موسيقى و ساز بوده اند، پس چرا نبايد در رشته تحصيلى تخصصى خودشان فعال باشند؟

خوشبختانه ما امروز با وجود محدوديت های  موجود شاهد فعاليتهاى گروههاى مختلف موسيقى بانوان در سبكهاى سنتى و پاپ هستيم

همچنان كه خودم در گروه پاپ بانوان نيز در اين چند سال فعاليت داشته ام و درحال حاضر نيز با گروه جز پاپ بانوان فرنوش همكارى دارم.

و همچنين بندهاى آقايان و خواننده هاى آقا نيز به حضور خانمهاى موزيسين در كارشان اعتماد و رغبت بيشترى پيدا كرده اند.

در بحث آموزش هم در بين هنرجويانم در اين سالها هميشه انگيزه و اشتياق زيادي براى آموختن موسيقى و پيشرفت كردن ديده ام.

از نظر من دنياى موسيقى، فضايى انحصارى نيست كه فقط در اختيار قشر يا جنسيت خاصى باشد، هر كسى كه در موسيقى تحصيل كرده است، تجربياتى كسب نموده است، و زحمت كشيده است بايد در اين عرصه فعاليت داشته باشد چه زن و چه مرد.

بنظر من دليلى براى دلسرد شدن وجود نداره، با همه سختى ها و محدوديت ها بايد فعاليت كرد

 

از روزی که شما شروع به یادگیری ساز کردید تا امروز قطعا تلاش زیاد کردید, روزای سختی گذروندید و قید خیلی از تفریحات, مسافراتها و... رو زدید , اگه برگردید عقب باز همین مسیر رو انتخاب می کنید؟

از روزى كه ساز را شروع كردم هرگز رهايش نكردم و هميشه ساز همدم روزهاى خوب و بدم بوده، و قطعا براى رسيدن به چيزي كه امروز هستم از خيلي از لذتها و علاقمندي هاى ديگرم چشم پوشى كرده ام

قطعا اگر دوباره به روز اول برگردم باز هم همين مسير را انتخاب مى كنم با اين تفاوت كه نسبت به گذشته تلاش بيشترى مى كنم و در انتخابها و تصميماتم دقت بيشترى خواهم داشت

 

تجربه رفتن رو استیج با رضا صادقی و قرار گرفتن روبروی مردم مطمئنا لحظات لذت بخشی بود نظرتون دراین باره چیه؟

تجربه نوازندگى روى استيج بند مشكى پوشان در كنار اقاي رضاصادقى و در برابر مردم و طرفداران ايشان يكى از تجربيات شيرين حرفه اى من در عرصه موسيقى پاپ بوده و خوشحالم كه توانستم به عنوان عضو اصلى و گيتاريست خانم در اين گروه جايگاه خانمها را در اين ساز تثبيت كنم.

 

شما تو اولین کنسرت بابک مافی هم بعنوان نوازنده حضور دارید درسته؟

بله ، من به عنوان تنها نوازنده خانم در گروه آقاى بابك مافى و در اولين كنسرت ايشان در تاريخ ١٩ دى و كنسرتهاى بعدي حضور خواهم داشت و مطمئناً آقاى بابك مافى يكى از اتفاقات خوب موسيقى پاپ امسال هستند.

 

خیلی از هنرمندای موسیقی هدفشون اینه انقد خوب باشن که حالا بعنوان نوازنده یا خواننده بتونن کنسرت برگزار کنند شما به این مهم رسیدید اون هم بعنوان یه خانوم آیا شما هدفتون همین بود یا بازهم هدفهای دیگرو ماجراجویانه دنبال میکنید؟

قطعاً هميشه يك هنرمند نياز به مخاطب دارد و يك موزيسين هم نياز به شنيده شدن و ديده شدن و باز تاكيد مى كنم اين موضوع فارغ از بحث جنسيت است.

مسلماً يكى از اهداف من بعداز سالها زحمت و خاك خوردن جايى كه امروز هستم بوده اما همه چيزي كه مى خواستم همين نيست، اصولاً ادم ماجراجوييى هستم و اين ويژگى بارز من وقتى سن كمترى داشتم بيشتر بود و دوست داشتم هر چيزي را تجربه كنم از نواختن سازهاى ديگر تا تجربه خواندن و حتى اهنگسازى، نقاشى و شعر ...

اين مساله شايد انرژى و تايم زيادي در سالهاى گذشته از من گرفته باشد و به اين دليل شايد نتوانستم روى ساز تخصصى ام متمركزتر باشم اما همين مساله افقهاى جديدى در موسيقى و هنر به رويم باز كرده است،

اما در حال حاضر روى نوازندگى پاپ روى استيج ، ضبط استوديويى و تدريس متمركز هستم و يك كتاب هم در زمينه آسيب شناسى آموزش گيتاركلاسيك در دست چاپ دارم،

قطعا اهداف ديگرى در ذهن دارم كه به وقت عملى شدنشان اعلام مى كنم.

 

نظرتون در مورد موسیقی امروز ایران چیه؟

موسيقى پاپ امروز ايران متاسفانه دچار اشفتگى هاى بسيارى هست و صنعت موسيقى بجاى هنر موسيقى پيشتاز است، در عين حالى كه هنوز صنعت موسيقى ما نيز با استانداردهاى جهانى فاصله خيلى زيادى دارد شايد به اين دليل كه تنها دو دهه است كه فعاليت جدى موسيقى پاپ بعد از انقلاب و براى نسل ما آزاد شده است .

در كل هنر واقعى موسيقى شايد در لايه اى از زرق و برق بيزنس موسيقى مدفون شده است.

همانطور كه مى دانيم خيلي از هنرمندان واقعى و پيشكسوت خانه نشين هستند در حالى كه يكسرى افراد تازه به دوران رسيده و

نوظهور در موسيقى روى استيجها مى خوانند.از طرفى هم سطح سليقه شنيدارى مردم به شدت تنزل پيدا كرده و خوراك موسيقايي شان بسيار سطحى و دم دستى است.

وقتى توليدات قوى و پرمحتوا نداشته باشيم اين موضوع به همين شكل ادامه مى يابد.

آمار فارغ تحصيلان رشته موسيقى و فعالان اين رشته در ماركت موزيك هم همخوانى چندانى ندارد كه يكى از معضلات غيرقابل توجيه در بحث آكادميك آموزش موسيقى در ايران است.

 

خب خیلی خوشحال شدیم از گفتگو باشما امیدواریم پر انرژی ادامه بدید و درپایان اگه حرفی یا نکته ای دارید بفرمایید

سپاس از لطف شما من هم خوشحال شدم .

و سخن آخر , اميدوارم همه كسانى كه براى موسيقى و هنراين مملكت زحمت مى كشند و در مسير درست قرار دارند بتوانند حاصل زحماتشان رو به خوبى برداشت كنند، همه بايد به هم كمك كنيم تا حالمان خوب باشدو پيشرفت كنيم.

      





maryam ghafari
از روزى كه ساز را شروع كردم هرگز رهايش نكردمدنياى موسيقى، فضايى انحصارى نيست كه فقط در اختيار قشر يا جنسيت خاصى باشدگراتومیک - مریم غفاری مدرس و نوازنده گیتار جوانیست که در سال های اخیر با وجود محدودیت های فراوان, توانسته به موفقیت های چشمگیری دست یابد.او تا آنجا پیش رفته که تجربه ی اجرا بر روی استیج و حضور در گروه خوانندگان مطرحی همچون رضا صادقی را هم دارد.در این بخش به سراغ این بانوی موفق موسیقی ایران رفته و با هم گفتگویی مفصل را انجام داده ایم که در ادامه میخوانید: خب اول از همه بپرسیم شما اهل کجایید و در حال حاضر کجا زندگی می کنید؟سلام به شما و همه مخاطبان عزيز گراتوميكمن متولد و ساكن تهران هستم موسیقی رو از چند سالگی شروع کردید؟ اصلا چی شده وارد موسیقی شدید و خانواده چقدر تاثیر داشت؟از سن دوازده سالگى موسيقى رو بصورت جدی و با ساز گيتار شروع كردم و الان ٣٣ ساله هستم، و رشته موسيقى را در دانشگاه و بصورت آكادميك تا مقطع ليسانس دنبال كردم.و در مقطع فوق ليسانس در رشته پژوهش هنرتحصيل كردم.قطعاً خانواده نقش مهمى در آشنايى من با موسيقى و تشويقم براى ادامه راه داشتن، در دوران كودكى ام پدرم پيانو مى نواختن و من به اين شكل به موسيقى علاقمند شدم.و كلا از ابتدا گرايشم بيشتر به سمت هنر بود. شاید خیلی از دخترهای کشورمون به بهونه ی محدود بودن بانوان تو موسیقی از این هنر زود دلسرد ودلزده میشن , شما چطور؟ محدودیتی احساس کردید؟قطعاً محدوديت هاى زيادى براى خانمها در اين عرصه وجود دارد و مهمترينش ممنوعيت صداى زن هاست. طبيعتاً به عنوان نوازنده هم محدوديت هايى در نوع پوشش و اكت روى صحنه براى خانمها وجود دارد و اين مساله در مورد موسيقى پاپ داراى حساسيت بيشترى است، همچنين در كنسرتهاى شهرستانها حضور خانمها ممنوع است كه اميدواريم اين موضوع هم بزودى حل شود. به هرحال همه از قوانين اينجاست و ما در چارچوب قانون مى توانيم فعاليت كنيمبنابراين اين موضوع دليل نمى شود كه خانمها نتوانند و يا نخواهند در زمينه حرفه اى موسيقى فعاليتى داشته باشند.هميشه در دانشكده هاى موسيقى دانشجويان دختر در كنار دانشجويان پسر، مثل ساير رشته ها مشغول به تحصيل موسيقى و ساز بوده اند، پس چرا نبايد در رشته تحصيلى تخصصى خودشان فعال باشند؟خوشبختانه ما امروز با وجود محدوديت های  موجود شاهد فعاليتهاى گروههاى مختلف موسيقى بانوان در سبكهاى سنتى و پاپ هستيمهمچنان كه خودم در گروه پاپ بانوان نيز در اين چند سال فعاليت داشته ام و درحال حاضر نيز با گروه جز پاپ بانوان فرنوش همكارى دارم.و همچنين بندهاى آقايان و خواننده هاى آقا نيز به حضور خانمهاى موزيسين در كارشان اعتماد و رغبت بيشترى پيدا كرده اند.در بحث آموزش هم در بين هنرجويانم در اين سالها هميشه انگيزه و اشتياق زيادي براى آموختن موسيقى و پيشرفت كردن ديده ام.از نظر من دنياى موسيقى، فضايى انحصارى نيست كه فقط در اختيار قشر يا جنسيت خاصى باشد، هر كسى كه در موسيقى تحصيل كرده است، تجربياتى كسب نموده است، و زحمت كشيده است بايد در اين عرصه فعاليت داشته باشد چه زن و چه مرد.بنظر من دليلى براى دلسرد شدن وجود نداره، با همه سختى ها و محدوديت ها بايد فعاليت كرد از روزی که شما شروع به یادگیری ساز کردید تا امروز قطعا تلاش زیاد کردید, روزای سختی گذروندید و قید خیلی از تفریحات, مسافراتها و... رو زدید , اگه برگردید عقب باز همین مسیر رو انتخاب می کنید؟از روزى كه ساز را شروع كردم هرگز رهايش نكردم و هميشه ساز همدم روزهاى خوب و بدم بوده، و قطعا براى رسيدن به چيزي كه امروز هستم از خيلي از لذتها و علاقمندي هاى ديگرم چشم پوشى كرده امقطعا اگر دوباره به روز اول برگردم باز هم همين مسير را انتخاب مى كنم با اين تفاوت كه نسبت به گذشته تلاش بيشترى مى كنم و در انتخابها و تصميماتم دقت بيشترى خواهم داشت تجربه رفتن رو استیج با رضا صادقی و قرار گرفتن روبروی مردم مطمئنا لحظات لذت بخشی بود نظرتون دراین باره چیه؟تجربه نوازندگى روى استيج بند مشكى پوشان در كنار اقاي رضاصادقى و در برابر مردم و طرفداران ايشان يكى از تجربيات شيرين حرفه اى من در عرصه موسيقى پاپ بوده و خوشحالم كه توانستم به عنوان عضو اصلى و گيتاريست خانم در اين گروه جايگاه خانمها را در اين ساز تثبيت كنم. شما تو اولین کنسرت بابک مافی هم بعنوان نوازنده حضور دارید درسته؟بله ، من به عنوان تنها نوازنده خانم در گروه آقاى بابك مافى و در اولين كنسرت ايشان در تاريخ ١٩ دى و كنسرتهاى بعدي حضور خواهم داشت و مطمئناً آقاى بابك مافى يكى از اتفاقات خوب موسيقى پاپ امسال هستند. خیلی از هنرمندای موسیقی هدفشون اینه انقد خوب باشن که حالا بعنوان نوازنده یا خواننده بتونن کنسرت برگزار کنند شما به این مهم رسیدید اون هم بعنوان یه خانوم آیا شما هدفتون همین بود یا بازهم هدفهای دیگرو ماجراجویانه دنبال میکنید؟قطعاً هميشه يك هنرمند نياز به مخاطب دارد و يك موزيسين هم نياز به شنيده شدن و ديده شدن و باز تاكيد مى كنم اين موضوع فارغ از بحث جنسيت است.مسلماً يكى از اهداف من بعداز سالها زحمت و خاك خوردن جايى كه امروز هستم بوده اما همه چيزي كه مى خواستم همين نيست، اصولاً ادم ماجراجوييى هستم و اين ويژگى بارز من وقتى سن كمترى داشتم بيشتر بود و دوست داشتم هر چيزي را تجربه كنم از نواختن سازهاى ديگر تا تجربه خواندن و حتى اهنگسازى، نقاشى و شعر ...اين مساله شايد انرژى و تايم زيادي در سالهاى گذشته از من گرفته باشد و به اين دليل شايد نتوانستم روى ساز تخصصى ام متمركزتر باشم اما همين مساله افقهاى جديدى در موسيقى و هنر به رويم باز كرده است،اما در حال حاضر روى نوازندگى پاپ روى استيج ، ضبط استوديويى و تدريس متمركز هستم و يك كتاب هم در زمينه آسيب شناسى آموزش گيتاركلاسيك در دست چاپ دارم،قطعا اهداف ديگرى در ذهن دارم كه به وقت عملى شدنشان اعلام مى كنم. نظرتون در مورد موسیقی امروز ایران چیه؟موسيقى پاپ امروز ايران متاسفانه دچار اشفتگى هاى بسيارى هست و صنعت موسيقى بجاى هنر موسيقى پيشتاز است، در عين حالى كه هنوز صنعت موسيقى ما نيز با استانداردهاى جهانى فاصله خيلى زيادى دارد شايد به اين دليل كه تنها دو دهه است كه فعاليت جدى موسيقى پاپ بعد از انقلاب و براى نسل ما آزاد شده است .در كل هنر واقعى موسيقى شايد در لايه اى از زرق و برق بيزنس موسيقى مدفون شده است.همانطور كه مى دانيم خيلي از هنرمندان واقعى و پيشكسوت خانه نشين هستند در حالى كه يكسرى افراد تازه به دوران رسيده ونوظهور در موسيقى روى استيجها مى خوانند.از طرفى هم سطح سليقه شنيدارى مردم به شدت تنزل پيدا كرده و خوراك موسيقايي شان بسيار سطحى و دم دستى است.وقتى توليدات قوى و پرمحتوا نداشته باشيم اين موضوع به همين شكل ادامه مى يابد.آمار فارغ تحصيلان رشته موسيقى و فعالان اين رشته در ماركت موزيك هم همخوانى چندانى ندارد كه يكى از معضلات غيرقابل توجيه در بحث آكادميك آموزش موسيقى در ايران است. خب خیلی خوشحال شدیم از گفتگو باشما امیدواریم پر انرژی ادامه بدید و درپایان اگه حرفی یا نکته ای دارید بفرماییدسپاس از لطف شما من هم خوشحال شدم .و سخن آخر , اميدوارم همه كسانى كه براى موسيقى و هنراين مملكت زحمت مى كشند و در مسير درست قرار دارند بتوانند حاصل زحماتشان رو به خوبى برداشت كنند، همه بايد به هم كمك كنيم تا حالمان خوب باشدو پيشرفت كنيم.      

از روزى كه ساز را شروع كردم هرگز رهايش نكردم

دنياى موسيقى، فضايى انحصارى نيست كه فقط در اختيار قشر يا جنسيت خاصى باشد

گراتومیک - مریم غفاری مدرس و نوازنده گیتار جوانیست که در سال های اخیر با وجود محدودیت های فراوان, توانسته به موفقیت های چشمگیری دست یابد.

او تا آنجا پیش رفته که تجربه ی اجرا بر روی استیج و حضور در گروه خوانندگان مطرحی همچون رضا صادقی را هم دارد.

در این بخش به سراغ این بانوی موفق موسیقی ایران رفته و با هم گفتگویی مفصل را انجام داده ایم که در ادامه میخوانید:

 

خب اول از همه بپرسیم شما اهل کجایید و در حال حاضر کجا زندگی می کنید؟

سلام به شما و همه مخاطبان عزيز گراتوميك

من متولد و ساكن تهران هستم

 

موسیقی رو از چند سالگی شروع کردید؟ اصلا چی شده وارد موسیقی شدید و خانواده چقدر تاثیر داشت؟

از سن دوازده سالگى موسيقى رو بصورت جدی و با ساز گيتار شروع كردم و الان ٣٣ ساله هستم، و رشته موسيقى را در دانشگاه و بصورت آكادميك تا مقطع ليسانس دنبال كردم.و در مقطع فوق ليسانس در رشته پژوهش هنرتحصيل كردم.

قطعاً خانواده نقش مهمى در آشنايى من با موسيقى و تشويقم براى ادامه راه داشتن، در دوران كودكى ام پدرم پيانو مى نواختن و من به اين شكل به موسيقى علاقمند شدم.

و كلا از ابتدا گرايشم بيشتر به سمت هنر بود.

 

شاید خیلی از دخترهای کشورمون به بهونه ی محدود بودن بانوان تو موسیقی از این هنر زود دلسرد ودلزده میشن , شما چطور؟ محدودیتی احساس کردید؟

قطعاً محدوديت هاى زيادى براى خانمها در اين عرصه وجود دارد و مهمترينش ممنوعيت صداى زن هاست. طبيعتاً به عنوان نوازنده هم محدوديت هايى در نوع پوشش و اكت روى صحنه براى خانمها وجود دارد و اين مساله در مورد موسيقى پاپ داراى حساسيت بيشترى است، همچنين در كنسرتهاى شهرستانها حضور خانمها ممنوع است كه اميدواريم اين موضوع هم بزودى حل شود. به هرحال همه از قوانين اينجاست و ما در چارچوب قانون مى توانيم فعاليت كنيم

بنابراين اين موضوع دليل نمى شود كه خانمها نتوانند و يا نخواهند در زمينه حرفه اى موسيقى فعاليتى داشته باشند.

هميشه در دانشكده هاى موسيقى دانشجويان دختر در كنار دانشجويان پسر، مثل ساير رشته ها مشغول به تحصيل موسيقى و ساز بوده اند، پس چرا نبايد در رشته تحصيلى تخصصى خودشان فعال باشند؟

خوشبختانه ما امروز با وجود محدوديت های  موجود شاهد فعاليتهاى گروههاى مختلف موسيقى بانوان در سبكهاى سنتى و پاپ هستيم

همچنان كه خودم در گروه پاپ بانوان نيز در اين چند سال فعاليت داشته ام و درحال حاضر نيز با گروه جز پاپ بانوان فرنوش همكارى دارم.

و همچنين بندهاى آقايان و خواننده هاى آقا نيز به حضور خانمهاى موزيسين در كارشان اعتماد و رغبت بيشترى پيدا كرده اند.

در بحث آموزش هم در بين هنرجويانم در اين سالها هميشه انگيزه و اشتياق زيادي براى آموختن موسيقى و پيشرفت كردن ديده ام.

از نظر من دنياى موسيقى، فضايى انحصارى نيست كه فقط در اختيار قشر يا جنسيت خاصى باشد، هر كسى كه در موسيقى تحصيل كرده است، تجربياتى كسب نموده است، و زحمت كشيده است بايد در اين عرصه فعاليت داشته باشد چه زن و چه مرد.

بنظر من دليلى براى دلسرد شدن وجود نداره، با همه سختى ها و محدوديت ها بايد فعاليت كرد

 

از روزی که شما شروع به یادگیری ساز کردید تا امروز قطعا تلاش زیاد کردید, روزای سختی گذروندید و قید خیلی از تفریحات, مسافراتها و... رو زدید , اگه برگردید عقب باز همین مسیر رو انتخاب می کنید؟

از روزى كه ساز را شروع كردم هرگز رهايش نكردم و هميشه ساز همدم روزهاى خوب و بدم بوده، و قطعا براى رسيدن به چيزي كه امروز هستم از خيلي از لذتها و علاقمندي هاى ديگرم چشم پوشى كرده ام

قطعا اگر دوباره به روز اول برگردم باز هم همين مسير را انتخاب مى كنم با اين تفاوت كه نسبت به گذشته تلاش بيشترى مى كنم و در انتخابها و تصميماتم دقت بيشترى خواهم داشت

 

تجربه رفتن رو استیج با رضا صادقی و قرار گرفتن روبروی مردم مطمئنا لحظات لذت بخشی بود نظرتون دراین باره چیه؟

تجربه نوازندگى روى استيج بند مشكى پوشان در كنار اقاي رضاصادقى و در برابر مردم و طرفداران ايشان يكى از تجربيات شيرين حرفه اى من در عرصه موسيقى پاپ بوده و خوشحالم كه توانستم به عنوان عضو اصلى و گيتاريست خانم در اين گروه جايگاه خانمها را در اين ساز تثبيت كنم.

 

شما تو اولین کنسرت بابک مافی هم بعنوان نوازنده حضور دارید درسته؟

بله ، من به عنوان تنها نوازنده خانم در گروه آقاى بابك مافى و در اولين كنسرت ايشان در تاريخ ١٩ دى و كنسرتهاى بعدي حضور خواهم داشت و مطمئناً آقاى بابك مافى يكى از اتفاقات خوب موسيقى پاپ امسال هستند.

 

خیلی از هنرمندای موسیقی هدفشون اینه انقد خوب باشن که حالا بعنوان نوازنده یا خواننده بتونن کنسرت برگزار کنند شما به این مهم رسیدید اون هم بعنوان یه خانوم آیا شما هدفتون همین بود یا بازهم هدفهای دیگرو ماجراجویانه دنبال میکنید؟

قطعاً هميشه يك هنرمند نياز به مخاطب دارد و يك موزيسين هم نياز به شنيده شدن و ديده شدن و باز تاكيد مى كنم اين موضوع فارغ از بحث جنسيت است.

مسلماً يكى از اهداف من بعداز سالها زحمت و خاك خوردن جايى كه امروز هستم بوده اما همه چيزي كه مى خواستم همين نيست، اصولاً ادم ماجراجوييى هستم و اين ويژگى بارز من وقتى سن كمترى داشتم بيشتر بود و دوست داشتم هر چيزي را تجربه كنم از نواختن سازهاى ديگر تا تجربه خواندن و حتى اهنگسازى، نقاشى و شعر ...

اين مساله شايد انرژى و تايم زيادي در سالهاى گذشته از من گرفته باشد و به اين دليل شايد نتوانستم روى ساز تخصصى ام متمركزتر باشم اما همين مساله افقهاى جديدى در موسيقى و هنر به رويم باز كرده است،

اما در حال حاضر روى نوازندگى پاپ روى استيج ، ضبط استوديويى و تدريس متمركز هستم و يك كتاب هم در زمينه آسيب شناسى آموزش گيتاركلاسيك در دست چاپ دارم،

قطعا اهداف ديگرى در ذهن دارم كه به وقت عملى شدنشان اعلام مى كنم.

 

نظرتون در مورد موسیقی امروز ایران چیه؟

موسيقى پاپ امروز ايران متاسفانه دچار اشفتگى هاى بسيارى هست و صنعت موسيقى بجاى هنر موسيقى پيشتاز است، در عين حالى كه هنوز صنعت موسيقى ما نيز با استانداردهاى جهانى فاصله خيلى زيادى دارد شايد به اين دليل كه تنها دو دهه است كه فعاليت جدى موسيقى پاپ بعد از انقلاب و براى نسل ما آزاد شده است .

در كل هنر واقعى موسيقى شايد در لايه اى از زرق و برق بيزنس موسيقى مدفون شده است.

همانطور كه مى دانيم خيلي از هنرمندان واقعى و پيشكسوت خانه نشين هستند در حالى كه يكسرى افراد تازه به دوران رسيده و

نوظهور در موسيقى روى استيجها مى خوانند.از طرفى هم سطح سليقه شنيدارى مردم به شدت تنزل پيدا كرده و خوراك موسيقايي شان بسيار سطحى و دم دستى است.

وقتى توليدات قوى و پرمحتوا نداشته باشيم اين موضوع به همين شكل ادامه مى يابد.

آمار فارغ تحصيلان رشته موسيقى و فعالان اين رشته در ماركت موزيك هم همخوانى چندانى ندارد كه يكى از معضلات غيرقابل توجيه در بحث آكادميك آموزش موسيقى در ايران است.

 

خب خیلی خوشحال شدیم از گفتگو باشما امیدواریم پر انرژی ادامه بدید و درپایان اگه حرفی یا نکته ای دارید بفرمایید

سپاس از لطف شما من هم خوشحال شدم .

و سخن آخر , اميدوارم همه كسانى كه براى موسيقى و هنراين مملكت زحمت مى كشند و در مسير درست قرار دارند بتوانند حاصل زحماتشان رو به خوبى برداشت كنند، همه بايد به هم كمك كنيم تا حالمان خوب باشدو پيشرفت كنيم.

      
مریم غفاری
مصاحبه با مریم غفاری مدرس و نوازنده گیتار
2018 / 12 / 23
maryam ghafari maryam ghafari news آخرین خبر از مریم غفاری اخبار موسیقی اخبار موسیقی پاپ خبر جدید در مورد مریم غفاری خبرای جدید ازمریم غفاری درباره مریم غفاری مریم غفاری
More