×
×  دانلود آرسین رهان مصاحبه با آرسین رهان خواننده با سابقه موسیقی پاپ

مصاحبه با آرسین رهان خواننده با سابقه موسیقی پاپ

ادعای برخی افراد فراتر از هنرشان است

هنوز هم بسیاری از افراد تصور می کنند قطعه "یه روزی" را بنیامین بهادری اجرا کرده است

گراتومیک - آرسین رهان هنرمندی است که سالها پیش کارش را در حوزه موسیقی پاپ و عرصه ی خوانندگی شروع کرد و خیلی زود با انتشار قطعه‌ای با عنوان "یه روزی" به شهرتی چشمگیر دست یافت.

آرسین در سالهایی به شهرت رسید که موسیقی پاپ جان تازه‌ای به خودش گرفته بود, یعنی در سال 84 که بعد از معرفی نسل اولی های موسیقی پاپ کشور افرادی مانند محسن چاوشی به مردم معرفی شده بودند و بعد از آن هم آلبوم 85 بنیامین به گوش مردم رسید و هنوز از موسیقی مارکتی و ضعیفی که امروزه در صفحات اینستاگرام شاهد آن هستیم خبری نبود...

نکته ی عجیب ماجرا این است که آرسین رهان بعد از به شهرت رسیدن سالها سکوت کرد و هیچ کس خبر نداشت که او کجاست و چه می‌کند؟

اما حالا او بعد از یک سکوت طولانی مدت دوباره شروع به فعالیت کرده و قرار است که شاهد آثار بیشتری از این هنرمند باشیم.

همچنین بازگشت دوباره ی آرسین بهانه‌ای شد تا به سراغ این خواننده دوست داشتنی برویم و مصاحبه‌ ای مفصل و  صمیمانه را با هم داشته باشیم که در ادامه می‌خوانید:

 

شما از چه سالی شروع به فعالیت هنری کردید و ابتدای راه چطور بوده؟

با سلام و خسته نباشید خدمت تیم حرفه‌ای وب سایت خبری گراتومیک، من از کودکی کیبورد می‌نواختم و از سال 82 فعالیتم را به صورت تخصصی شروع کردم، از سنین پایین‌تر ساز می‌زدم و همراه با سازم آواز می‌خواندم، در سال 80 با آموزشگاه ملک در خیابان شریعتی آشنا شدم و گوشه‌های آواز ایرانی، سلفژ و تحریر را نزد استاد افسانه ملک فرا گرفتم، بعد از گذراندن مدت یک سال و نیم آموزش آواز، تصمیم به جمع آوری یک آلبوم موسیقی پاپ گرفتم از اینرو مدتی را تحت تعلیم استاد رشید وطن دوست در زمینه صداسازی و پرورش صدا به سبک کلاسیک سپری کردم. در سال 83 موفق به خواندن در تیتراژ یک فیلم سینمایی شدم که در سال 84 اکران شد.

 

همونطور که همه ی ما میدونیم شما با انتشار قطعه‌ای با نام "یه روزی" به شهرت زیادی رسیدید. کمی از این قطعه, سال انتشار و اتفاقات بعدش برای ما بگید

در واقع سال 84 اوج فعالیت هنری من بود و با پخش قطعه ی "یه روزی" که سبک جدیدی در موسیقی آن زمان به شمار می‌آمد توانستم صدایم را به گوش مخاطب برسانم.

قطعه یه روزی که حالا یک قطعه ی نوستالژیک به حساب می آید در حال و هوایی ساخته شد که موسیقی آن زمان فضایی یکنواخت داشت، در واقع آهنگ یه روزی اولین آهنگ من نبود، قبل از آن 8 ترک کار ساخته بودم و زمان و هزینه زیادی هم برای آن صرف شد ولی به دلیل احترامی که برای گوش شنونده قائل بودم، هیچ وقت آن آثار موفق به عبور از فیلتر ارزش سنجی خودم نشدند و آن کارها را پخش نکردم، در صورتی که به لحاظ استاندارد در حد کارهای آن زمان بود ولی انتظارم فراتر از یک استاندارد معمولی بود.

 

به شهرت رسیدن بدون اینستاگرام سخت نبود:)؟

یک نکته ی جالب هست در این مورد، همین الان وقتی یک پیج اینستاگرامی قسمتی از کلیپ "یه روزی " را در پیجش قرار می‌دهد همین پست یکی از پستهای کامنت بگیر و لایک بگیر آن پیج می‌شود، این موضوع را در چندین پیج بررسی کردیم، اما نکته مهم ماجرا این هست که در آن زمان، خواننده به این وضوح نمی‌دانست که در کجای این مارکت قرار دارد و قادر به الهام گرفتن از نظرات مخاطب نبود، خودم تصور نمی‌کردم که یک قطعه تا این حد در ذهن مردم باقی بماند. ولی در یک جمله عرض کنم که شکل شهرت آن زمان ناب و خالص‌تر بود.

در حال حاضر چند ترک دیگر منتشر کردیم ولی به دلیل اینکه مانور چندانی در شبکه‌های مجازی جهت پخش ندادیم هنوز به صورت سراسری پخش نشده و به گوش خیلی از مخاطبین نرسیده است.

 

شما در همون دوران چند سال فعالیت کردید چند قطعه منتشر کردید و از همه مهم‌تر دلیل این همه سکوت بعدش چی بود؟

بعد از قطعه ی یه روزی، قطعه ی "من یه قلبم" را منتشر کردم، قطعه من یه قلبم یک ترانه ی کاملاً احساسی و برگرفته از یه حس واقعی و عاشقانه بود و به دل مخاطب نشست، علاقه من به این قطعه باعث شد که اکنون با تنظیم جدید آن را بازخوانی کنم.

در سال 84 من یک آلبوم کامل در سبک همین دو آهنگی که منتشر شد در دست داشتم، در حالت خوشبینانه و اگر اسمش را نارو زدن نگذاریم، می‌شود گفت که راهنمایی‌های اشتباه افرادی که در کنارم بودند باعث شد که ممنوع الکار شوم، و همزمان با این ممنوع الکاری آلبوم 85 بنیامین که سبکی مشابه داشت منتشر شد و این نوع موسیقی ایران را فراگرفت و همان لحظه من اجازه فعالیت نداشتم، در واقع این سبک کار به صورت رسمی با آلبوم بنیامین منتشر شد و به دلیل این تشابه سبک و افکت‌هایی که آن زمان به روز بود، حتی تصور بسیاری از افراد این بود که قطعه یه روزی را هم بنیامین بهادری اجرا کرده است، همین حالا هم هنوز برخی با اطمینان همین نظر رو دارند.

 

نظرتون در مورد حال و هوای این روزهای موسیقی ایران چیه؟ این فضای گسترده ی تبلیغاتی و بالا اومدن خواننده‌های یک شبه رو چطور ارزیابی می‌کنید؟

در حال حاضر برخی از شرکت ها موزیک و خواننده را به زور تبلیغات و شبکه‌های مجازی به مخاطب تحمیل می‌کنند.

به نوعی مخاطب مجبور به گوش کردن یک آهنگ می‌شود، در مترو، تمام صفحات سایتها و کانال‌های تلگرامی، تمامی ویدیو کلوپ‌هایی که هنوز هم مثل قدیم آهنگ جدید به مشتری می‌دهند و از همه مهمتر پیج های اینستاگرامی، خریدن و ساپورت مالی چندین فن پیج که از آن خواننده در مقابل نظرات کارشناسان و مردم حمایت کورکورانه انجام دهند وخیلی از موارد دیگر که نمی‌توان در اینجا عنوان نمود، در واقع امروزه بیشتر از اینکه روی خود اثر هزینه ی مادی و معنوی شود بیشتر روی تبلیغات آن کار می‌شود و این موضوع اصلاً به صلاح موسیقی ما نیست.

 

خب همونطور که از حرف هاتون پیداست معلومه که شما به ماندگاری موسیقی زیاد اهمیت می‌دید, خودتون برای اینکه به جایگاهی برسید که هنرتون سال‌ها بعد هم شنیده بشه چه برنامه‌ای دارید؟

اینکه سلیقه مخاطب به دلیل نوع تبلیغات شرکت ها تغییر کرده و بیشتر اشعار معمولی پرمخاطب شده واقعیتی هست تلخ ولی در نهایت این دوران را هم سپری می‌کنیم و مطمئناً آثاری که حرفی برای گفتن داشته باشند در آینده ماندگارتر خواهند بود.

 

و اما بازگشت و شروع دوباره چطور بود؟ چالش‌هایی که الان باهاش مواجه هستید چیه؟

به درخواست خیلی از هوادارانی که همیشه به من لطف داشتن و اصرار و پشتکار خانم سعیده صلاحی، تهیه کننده و ترانه سرای برخی از قطعات آلبوم جدید من، دوباره وارد مارکت موسیقی شدم، در مورد چالش‌ها در همین حد عرض کنم که هنوز گروه موسیقی مورد پسند و همراه خود را در قسمت اجرای زنده پیدا نکردیم که بتواند همه جوره با ما و افکار ایده آل گرانه ی ما همراه باشد و به دنبال جذب افرادی با انگیزه ی بیشتر هستیم و اینکه ما با هیچ شرکتی هم قراردادی نداریم و تا به امروز با تلاش و پشتکار به این نقطه رسیدیم.

 

شما بعد از شروع مجدد کنسرتی رو هم در 16 آذر ماه در تهران برگزار کردید, این کنسرت چطور بود؟ استقبال خوب بود؟

کنسرت 16 آذر در کل به عنوان اولین اجرا قابل قبول بود، استقبال هواداران هم خوب بود، با توجه به اینکه ما تبلیغات بسیار اندکی انجام دادیم و تنها از طریق پیج خودم و تهیه کننده و چندین هوادار و پیج نیمایی‌ها که مربوط به هنرمند عزیزمان نیما وارسته می‌باشد حمایت شد و نتیجه کار هم قابل قبول بود ولی کماکان ما را راضی نکرده و برای دست یابی به نتیجه مطلوبتر تلاش می‌کنیم.

 

برنامه ی شما برای آینده چیه و فکر می‌کنید آرسین رهان پنج سال بعد کجای موسیقی ایران و جهان قرار داره؟

در مورد ساخت آثار جدید برنامه‌های زیادی در پیش رو داریم.

و در مورد جهانی شدن و اینکه ما خواننده بین المللی پاپ داشته باشیم این یک هدف بزرگ است و معیارهای آن بسیار متفاوت است، شخص من به نوبه ی خود هیچ گاه دست از یادگیری برنداشته و همچنان در حال تمرینات تخصصی صدا هستم و سبک‌های دیگر را نیز ممارست می‌کنم و به نظرم یک خواننده بایستی توانایی خواندن در حداقل چندین سبک مختلف را داشته باشد.

 

در مورد آلبوم جدید هم صحبت کردید، این آلبوم کی منتشر میشه و از عوامل آلبوم هم نام ببرید

آلبوم من یه قلبم شامل 9 قطعه ی کاملا متفاوت از یکدیگر می‌باشد که با تهیه کنندگی خانم سعیده صلاحی جمع آوری شده است، تا کنون چند قطعه از آن به صورت تک آهنگ منتشر شده است و در حال انجام مراحل پایانی جهت پخش می‌باشد، 7 قطعه از این اثر با تنظیم انوشیروان تقوی و 2 قطعه دیگر توسط اشکان صدیق آذر انجام شده است، ملودی‌های این آلبوم توسط آقایان انوشیروان تقوی- نیما وارسته- بنیامین بهادری و خانم سعیده صلاحی ساخته شده است بیشتر ترانه‌ها مربوط به اقای فرید احمدی بوده و چند ترانه دیگر توسط آقایان فرزام فیض – بنیامین بهادری و خانم سعیده صلاحی سروده شده است و سازهای زنده توسط آقایان علیرضا شهبازی-اشکان موسوی-داوود اریکه – هادی جداری نواخته شده است که به لحاظ ساختاری آلبومی با تنوع و قطعاتی متفاوت است.

 

پیشنهادتون به بچه‌های تازه کار و افرادی که هنوز ابتدای راه هستند چیه؟

ابتدا آموزش‌های لازم را ببینند، خواندن فقط یک سلفژ و تمرین چند قطعه سنتی و آواز و روخوانی قطعات پاپ در بیابان برای باز شدن صدا نیست، اصول خواندن را پایه‌ای و با صدا سازی شروع کنند و بعد از آن روی سلفژ، تحریر و از همه مهمتر احساس و انتقال حس به شنونده بسیار کار کنند. موسیقی دامنه ی گسترده‌ای دارد.

 

و در کلام آخر اگر سوالی هست که پرسیده نشده و یا هر چیزی رو که دوست دارید بیان کنید و میتونید صحبتی هم داشته باشید با افرادی که این مصاحبه رو میخونند...

امروز ادعای برخی افراد فراتر از هنرشان حرکت می‌کند، البته تمامی این مطالب عمومیت ندارد موضوع اینجاست که اساتید و افراد حرفه‌ای‌تر موسیقی ما منزوی‌تر و میانه رو تر عمل می‌کنند. کمااینکه بسیاری از موزیسین های با استعداد نسل اولی ما بسیار کم کار شده اند ، به امید روزی که علاوه بر رضایت مخاطب بتوانیم حرفی برای گفتن در جامعه بین المللی موسیقی پاپ نیز داشته باشیم، و در پایان عرض کنم که روی صحبت من با عوامل موسیقی پاپ داخل کشورم هست و در زمینه موسیقی سنتی و کلاسیک موضوع کاملاً فرق می‌کند و بنده در این مورد خود را صاحب نظر نمی‌دانم.

در پایان تشکر می‌کنم از مخاطبانی که این مصاحبه را دنبال کردن و تشکر می‌کنم از تیم  و وب سایت خوب گراتومیک...

   

تصویری از قطعه پر خاطره "یه روزی"





Arsin Rahan
ادعای برخی افراد فراتر از هنرشان استهنوز هم بسیاری از افراد تصور می کنند قطعه "یه روزی" را بنیامین بهادری اجرا کرده استگراتومیک - آرسین رهان هنرمندی است که سالها پیش کارش را در حوزه موسیقی پاپ و عرصه ی خوانندگی شروع کرد و خیلی زود با انتشار قطعه‌ای با عنوان "یه روزی" به شهرتی چشمگیر دست یافت.آرسین در سالهایی به شهرت رسید که موسیقی پاپ جان تازه‌ای به خودش گرفته بود, یعنی در سال 84 که بعد از معرفی نسل اولی های موسیقی پاپ کشور افرادی مانند محسن چاوشی به مردم معرفی شده بودند و بعد از آن هم آلبوم 85 بنیامین به گوش مردم رسید و هنوز از موسیقی مارکتی و ضعیفی که امروزه در صفحات اینستاگرام شاهد آن هستیم خبری نبود...نکته ی عجیب ماجرا این است که آرسین رهان بعد از به شهرت رسیدن سالها سکوت کرد و هیچ کس خبر نداشت که او کجاست و چه می‌کند؟اما حالا او بعد از یک سکوت طولانی مدت دوباره شروع به فعالیت کرده و قرار است که شاهد آثار بیشتری از این هنرمند باشیم.همچنین بازگشت دوباره ی آرسین بهانه‌ای شد تا به سراغ این خواننده دوست داشتنی برویم و مصاحبه‌ ای مفصل و  صمیمانه را با هم داشته باشیم که در ادامه می‌خوانید: شما از چه سالی شروع به فعالیت هنری کردید و ابتدای راه چطور بوده؟با سلام و خسته نباشید خدمت تیم حرفه‌ای وب سایت خبری گراتومیک، من از کودکی کیبورد می‌نواختم و از سال 82 فعالیتم را به صورت تخصصی شروع کردم، از سنین پایین‌تر ساز می‌زدم و همراه با سازم آواز می‌خواندم، در سال 80 با آموزشگاه ملک در خیابان شریعتی آشنا شدم و گوشه‌های آواز ایرانی، سلفژ و تحریر را نزد استاد افسانه ملک فرا گرفتم، بعد از گذراندن مدت یک سال و نیم آموزش آواز، تصمیم به جمع آوری یک آلبوم موسیقی پاپ گرفتم از اینرو مدتی را تحت تعلیم استاد رشید وطن دوست در زمینه صداسازی و پرورش صدا به سبک کلاسیک سپری کردم. در سال 83 موفق به خواندن در تیتراژ یک فیلم سینمایی شدم که در سال 84 اکران شد. همونطور که همه ی ما میدونیم شما با انتشار قطعه‌ای با نام "یه روزی" به شهرت زیادی رسیدید. کمی از این قطعه, سال انتشار و اتفاقات بعدش برای ما بگیددر واقع سال 84 اوج فعالیت هنری من بود و با پخش قطعه ی "یه روزی" که سبک جدیدی در موسیقی آن زمان به شمار می‌آمد توانستم صدایم را به گوش مخاطب برسانم.قطعه یه روزی که حالا یک قطعه ی نوستالژیک به حساب می آید در حال و هوایی ساخته شد که موسیقی آن زمان فضایی یکنواخت داشت، در واقع آهنگ یه روزی اولین آهنگ من نبود، قبل از آن 8 ترک کار ساخته بودم و زمان و هزینه زیادی هم برای آن صرف شد ولی به دلیل احترامی که برای گوش شنونده قائل بودم، هیچ وقت آن آثار موفق به عبور از فیلتر ارزش سنجی خودم نشدند و آن کارها را پخش نکردم، در صورتی که به لحاظ استاندارد در حد کارهای آن زمان بود ولی انتظارم فراتر از یک استاندارد معمولی بود. به شهرت رسیدن بدون اینستاگرام سخت نبود:)؟یک نکته ی جالب هست در این مورد، همین الان وقتی یک پیج اینستاگرامی قسمتی از کلیپ "یه روزی " را در پیجش قرار می‌دهد همین پست یکی از پستهای کامنت بگیر و لایک بگیر آن پیج می‌شود، این موضوع را در چندین پیج بررسی کردیم، اما نکته مهم ماجرا این هست که در آن زمان، خواننده به این وضوح نمی‌دانست که در کجای این مارکت قرار دارد و قادر به الهام گرفتن از نظرات مخاطب نبود، خودم تصور نمی‌کردم که یک قطعه تا این حد در ذهن مردم باقی بماند. ولی در یک جمله عرض کنم که شکل شهرت آن زمان ناب و خالص‌تر بود.در حال حاضر چند ترک دیگر منتشر کردیم ولی به دلیل اینکه مانور چندانی در شبکه‌های مجازی جهت پخش ندادیم هنوز به صورت سراسری پخش نشده و به گوش خیلی از مخاطبین نرسیده است. شما در همون دوران چند سال فعالیت کردید چند قطعه منتشر کردید و از همه مهم‌تر دلیل این همه سکوت بعدش چی بود؟بعد از قطعه ی یه روزی، قطعه ی "من یه قلبم" را منتشر کردم، قطعه من یه قلبم یک ترانه ی کاملاً احساسی و برگرفته از یه حس واقعی و عاشقانه بود و به دل مخاطب نشست، علاقه من به این قطعه باعث شد که اکنون با تنظیم جدید آن را بازخوانی کنم.در سال 84 من یک آلبوم کامل در سبک همین دو آهنگی که منتشر شد در دست داشتم، در حالت خوشبینانه و اگر اسمش را نارو زدن نگذاریم، می‌شود گفت که راهنمایی‌های اشتباه افرادی که در کنارم بودند باعث شد که ممنوع الکار شوم، و همزمان با این ممنوع الکاری آلبوم 85 بنیامین که سبکی مشابه داشت منتشر شد و این نوع موسیقی ایران را فراگرفت و همان لحظه من اجازه فعالیت نداشتم، در واقع این سبک کار به صورت رسمی با آلبوم بنیامین منتشر شد و به دلیل این تشابه سبک و افکت‌هایی که آن زمان به روز بود، حتی تصور بسیاری از افراد این بود که قطعه یه روزی را هم بنیامین بهادری اجرا کرده است، همین حالا هم هنوز برخی با اطمینان همین نظر رو دارند. نظرتون در مورد حال و هوای این روزهای موسیقی ایران چیه؟ این فضای گسترده ی تبلیغاتی و بالا اومدن خواننده‌های یک شبه رو چطور ارزیابی می‌کنید؟در حال حاضر برخی از شرکت ها موزیک و خواننده را به زور تبلیغات و شبکه‌های مجازی به مخاطب تحمیل می‌کنند.به نوعی مخاطب مجبور به گوش کردن یک آهنگ می‌شود، در مترو، تمام صفحات سایتها و کانال‌های تلگرامی، تمامی ویدیو کلوپ‌هایی که هنوز هم مثل قدیم آهنگ جدید به مشتری می‌دهند و از همه مهمتر پیج های اینستاگرامی، خریدن و ساپورت مالی چندین فن پیج که از آن خواننده در مقابل نظرات کارشناسان و مردم حمایت کورکورانه انجام دهند وخیلی از موارد دیگر که نمی‌توان در اینجا عنوان نمود، در واقع امروزه بیشتر از اینکه روی خود اثر هزینه ی مادی و معنوی شود بیشتر روی تبلیغات آن کار می‌شود و این موضوع اصلاً به صلاح موسیقی ما نیست. خب همونطور که از حرف هاتون پیداست معلومه که شما به ماندگاری موسیقی زیاد اهمیت می‌دید, خودتون برای اینکه به جایگاهی برسید که هنرتون سال‌ها بعد هم شنیده بشه چه برنامه‌ای دارید؟اینکه سلیقه مخاطب به دلیل نوع تبلیغات شرکت ها تغییر کرده و بیشتر اشعار معمولی پرمخاطب شده واقعیتی هست تلخ ولی در نهایت این دوران را هم سپری می‌کنیم و مطمئناً آثاری که حرفی برای گفتن داشته باشند در آینده ماندگارتر خواهند بود. و اما بازگشت و شروع دوباره چطور بود؟ چالش‌هایی که الان باهاش مواجه هستید چیه؟به درخواست خیلی از هوادارانی که همیشه به من لطف داشتن و اصرار و پشتکار خانم سعیده صلاحی، تهیه کننده و ترانه سرای برخی از قطعات آلبوم جدید من، دوباره وارد مارکت موسیقی شدم، در مورد چالش‌ها در همین حد عرض کنم که هنوز گروه موسیقی مورد پسند و همراه خود را در قسمت اجرای زنده پیدا نکردیم که بتواند همه جوره با ما و افکار ایده آل گرانه ی ما همراه باشد و به دنبال جذب افرادی با انگیزه ی بیشتر هستیم و اینکه ما با هیچ شرکتی هم قراردادی نداریم و تا به امروز با تلاش و پشتکار به این نقطه رسیدیم. شما بعد از شروع مجدد کنسرتی رو هم در 16 آذر ماه در تهران برگزار کردید, این کنسرت چطور بود؟ استقبال خوب بود؟کنسرت 16 آذر در کل به عنوان اولین اجرا قابل قبول بود، استقبال هواداران هم خوب بود، با توجه به اینکه ما تبلیغات بسیار اندکی انجام دادیم و تنها از طریق پیج خودم و تهیه کننده و چندین هوادار و پیج نیمایی‌ها که مربوط به هنرمند عزیزمان نیما وارسته می‌باشد حمایت شد و نتیجه کار هم قابل قبول بود ولی کماکان ما را راضی نکرده و برای دست یابی به نتیجه مطلوبتر تلاش می‌کنیم. برنامه ی شما برای آینده چیه و فکر می‌کنید آرسین رهان پنج سال بعد کجای موسیقی ایران و جهان قرار داره؟در مورد ساخت آثار جدید برنامه‌های زیادی در پیش رو داریم.و در مورد جهانی شدن و اینکه ما خواننده بین المللی پاپ داشته باشیم این یک هدف بزرگ است و معیارهای آن بسیار متفاوت است، شخص من به نوبه ی خود هیچ گاه دست از یادگیری برنداشته و همچنان در حال تمرینات تخصصی صدا هستم و سبک‌های دیگر را نیز ممارست می‌کنم و به نظرم یک خواننده بایستی توانایی خواندن در حداقل چندین سبک مختلف را داشته باشد. در مورد آلبوم جدید هم صحبت کردید، این آلبوم کی منتشر میشه و از عوامل آلبوم هم نام ببریدآلبوم من یه قلبم شامل 9 قطعه ی کاملا متفاوت از یکدیگر می‌باشد که با تهیه کنندگی خانم سعیده صلاحی جمع آوری شده است، تا کنون چند قطعه از آن به صورت تک آهنگ منتشر شده است و در حال انجام مراحل پایانی جهت پخش می‌باشد، 7 قطعه از این اثر با تنظیم انوشیروان تقوی و 2 قطعه دیگر توسط اشکان صدیق آذر انجام شده است، ملودی‌های این آلبوم توسط آقایان انوشیروان تقوی- نیما وارسته- بنیامین بهادری و خانم سعیده صلاحی ساخته شده است بیشتر ترانه‌ها مربوط به اقای فرید احمدی بوده و چند ترانه دیگر توسط آقایان فرزام فیض – بنیامین بهادری و خانم سعیده صلاحی سروده شده است و سازهای زنده توسط آقایان علیرضا شهبازی-اشکان موسوی-داوود اریکه – هادی جداری نواخته شده است که به لحاظ ساختاری آلبومی با تنوع و قطعاتی متفاوت است. پیشنهادتون به بچه‌های تازه کار و افرادی که هنوز ابتدای راه هستند چیه؟ابتدا آموزش‌های لازم را ببینند، خواندن فقط یک سلفژ و تمرین چند قطعه سنتی و آواز و روخوانی قطعات پاپ در بیابان برای باز شدن صدا نیست، اصول خواندن را پایه‌ای و با صدا سازی شروع کنند و بعد از آن روی سلفژ، تحریر و از همه مهمتر احساس و انتقال حس به شنونده بسیار کار کنند. موسیقی دامنه ی گسترده‌ای دارد. و در کلام آخر اگر سوالی هست که پرسیده نشده و یا هر چیزی رو که دوست دارید بیان کنید و میتونید صحبتی هم داشته باشید با افرادی که این مصاحبه رو میخونند...امروز ادعای برخی افراد فراتر از هنرشان حرکت می‌کند، البته تمامی این مطالب عمومیت ندارد موضوع اینجاست که اساتید و افراد حرفه‌ای‌تر موسیقی ما منزوی‌تر و میانه رو تر عمل می‌کنند. کمااینکه بسیاری از موزیسین های با استعداد نسل اولی ما بسیار کم کار شده اند ، به امید روزی که علاوه بر رضایت مخاطب بتوانیم حرفی برای گفتن در جامعه بین المللی موسیقی پاپ نیز داشته باشیم، و در پایان عرض کنم که روی صحبت من با عوامل موسیقی پاپ داخل کشورم هست و در زمینه موسیقی سنتی و کلاسیک موضوع کاملاً فرق می‌کند و بنده در این مورد خود را صاحب نظر نمی‌دانم.در پایان تشکر می‌کنم از مخاطبانی که این مصاحبه را دنبال کردن و تشکر می‌کنم از تیم  و وب سایت خوب گراتومیک...   تصویری از قطعه پر خاطره "یه روزی"

ادعای برخی افراد فراتر از هنرشان است

هنوز هم بسیاری از افراد تصور می کنند قطعه "یه روزی" را بنیامین بهادری اجرا کرده است

گراتومیک - آرسین رهان هنرمندی است که سالها پیش کارش را در حوزه موسیقی پاپ و عرصه ی خوانندگی شروع کرد و خیلی زود با انتشار قطعه‌ای با عنوان "یه روزی" به شهرتی چشمگیر دست یافت.

آرسین در سالهایی به شهرت رسید که موسیقی پاپ جان تازه‌ای به خودش گرفته بود, یعنی در سال 84 که بعد از معرفی نسل اولی های موسیقی پاپ کشور افرادی مانند محسن چاوشی به مردم معرفی شده بودند و بعد از آن هم آلبوم 85 بنیامین به گوش مردم رسید و هنوز از موسیقی مارکتی و ضعیفی که امروزه در صفحات اینستاگرام شاهد آن هستیم خبری نبود...

نکته ی عجیب ماجرا این است که آرسین رهان بعد از به شهرت رسیدن سالها سکوت کرد و هیچ کس خبر نداشت که او کجاست و چه می‌کند؟

اما حالا او بعد از یک سکوت طولانی مدت دوباره شروع به فعالیت کرده و قرار است که شاهد آثار بیشتری از این هنرمند باشیم.

همچنین بازگشت دوباره ی آرسین بهانه‌ای شد تا به سراغ این خواننده دوست داشتنی برویم و مصاحبه‌ ای مفصل و  صمیمانه را با هم داشته باشیم که در ادامه می‌خوانید:

 

شما از چه سالی شروع به فعالیت هنری کردید و ابتدای راه چطور بوده؟

با سلام و خسته نباشید خدمت تیم حرفه‌ای وب سایت خبری گراتومیک، من از کودکی کیبورد می‌نواختم و از سال 82 فعالیتم را به صورت تخصصی شروع کردم، از سنین پایین‌تر ساز می‌زدم و همراه با سازم آواز می‌خواندم، در سال 80 با آموزشگاه ملک در خیابان شریعتی آشنا شدم و گوشه‌های آواز ایرانی، سلفژ و تحریر را نزد استاد افسانه ملک فرا گرفتم، بعد از گذراندن مدت یک سال و نیم آموزش آواز، تصمیم به جمع آوری یک آلبوم موسیقی پاپ گرفتم از اینرو مدتی را تحت تعلیم استاد رشید وطن دوست در زمینه صداسازی و پرورش صدا به سبک کلاسیک سپری کردم. در سال 83 موفق به خواندن در تیتراژ یک فیلم سینمایی شدم که در سال 84 اکران شد.

 

همونطور که همه ی ما میدونیم شما با انتشار قطعه‌ای با نام "یه روزی" به شهرت زیادی رسیدید. کمی از این قطعه, سال انتشار و اتفاقات بعدش برای ما بگید

در واقع سال 84 اوج فعالیت هنری من بود و با پخش قطعه ی "یه روزی" که سبک جدیدی در موسیقی آن زمان به شمار می‌آمد توانستم صدایم را به گوش مخاطب برسانم.

قطعه یه روزی که حالا یک قطعه ی نوستالژیک به حساب می آید در حال و هوایی ساخته شد که موسیقی آن زمان فضایی یکنواخت داشت، در واقع آهنگ یه روزی اولین آهنگ من نبود، قبل از آن 8 ترک کار ساخته بودم و زمان و هزینه زیادی هم برای آن صرف شد ولی به دلیل احترامی که برای گوش شنونده قائل بودم، هیچ وقت آن آثار موفق به عبور از فیلتر ارزش سنجی خودم نشدند و آن کارها را پخش نکردم، در صورتی که به لحاظ استاندارد در حد کارهای آن زمان بود ولی انتظارم فراتر از یک استاندارد معمولی بود.

 

به شهرت رسیدن بدون اینستاگرام سخت نبود:)؟

یک نکته ی جالب هست در این مورد، همین الان وقتی یک پیج اینستاگرامی قسمتی از کلیپ "یه روزی " را در پیجش قرار می‌دهد همین پست یکی از پستهای کامنت بگیر و لایک بگیر آن پیج می‌شود، این موضوع را در چندین پیج بررسی کردیم، اما نکته مهم ماجرا این هست که در آن زمان، خواننده به این وضوح نمی‌دانست که در کجای این مارکت قرار دارد و قادر به الهام گرفتن از نظرات مخاطب نبود، خودم تصور نمی‌کردم که یک قطعه تا این حد در ذهن مردم باقی بماند. ولی در یک جمله عرض کنم که شکل شهرت آن زمان ناب و خالص‌تر بود.

در حال حاضر چند ترک دیگر منتشر کردیم ولی به دلیل اینکه مانور چندانی در شبکه‌های مجازی جهت پخش ندادیم هنوز به صورت سراسری پخش نشده و به گوش خیلی از مخاطبین نرسیده است.

 

شما در همون دوران چند سال فعالیت کردید چند قطعه منتشر کردید و از همه مهم‌تر دلیل این همه سکوت بعدش چی بود؟

بعد از قطعه ی یه روزی، قطعه ی "من یه قلبم" را منتشر کردم، قطعه من یه قلبم یک ترانه ی کاملاً احساسی و برگرفته از یه حس واقعی و عاشقانه بود و به دل مخاطب نشست، علاقه من به این قطعه باعث شد که اکنون با تنظیم جدید آن را بازخوانی کنم.

در سال 84 من یک آلبوم کامل در سبک همین دو آهنگی که منتشر شد در دست داشتم، در حالت خوشبینانه و اگر اسمش را نارو زدن نگذاریم، می‌شود گفت که راهنمایی‌های اشتباه افرادی که در کنارم بودند باعث شد که ممنوع الکار شوم، و همزمان با این ممنوع الکاری آلبوم 85 بنیامین که سبکی مشابه داشت منتشر شد و این نوع موسیقی ایران را فراگرفت و همان لحظه من اجازه فعالیت نداشتم، در واقع این سبک کار به صورت رسمی با آلبوم بنیامین منتشر شد و به دلیل این تشابه سبک و افکت‌هایی که آن زمان به روز بود، حتی تصور بسیاری از افراد این بود که قطعه یه روزی را هم بنیامین بهادری اجرا کرده است، همین حالا هم هنوز برخی با اطمینان همین نظر رو دارند.

 

نظرتون در مورد حال و هوای این روزهای موسیقی ایران چیه؟ این فضای گسترده ی تبلیغاتی و بالا اومدن خواننده‌های یک شبه رو چطور ارزیابی می‌کنید؟

در حال حاضر برخی از شرکت ها موزیک و خواننده را به زور تبلیغات و شبکه‌های مجازی به مخاطب تحمیل می‌کنند.

به نوعی مخاطب مجبور به گوش کردن یک آهنگ می‌شود، در مترو، تمام صفحات سایتها و کانال‌های تلگرامی، تمامی ویدیو کلوپ‌هایی که هنوز هم مثل قدیم آهنگ جدید به مشتری می‌دهند و از همه مهمتر پیج های اینستاگرامی، خریدن و ساپورت مالی چندین فن پیج که از آن خواننده در مقابل نظرات کارشناسان و مردم حمایت کورکورانه انجام دهند وخیلی از موارد دیگر که نمی‌توان در اینجا عنوان نمود، در واقع امروزه بیشتر از اینکه روی خود اثر هزینه ی مادی و معنوی شود بیشتر روی تبلیغات آن کار می‌شود و این موضوع اصلاً به صلاح موسیقی ما نیست.

 

خب همونطور که از حرف هاتون پیداست معلومه که شما به ماندگاری موسیقی زیاد اهمیت می‌دید, خودتون برای اینکه به جایگاهی برسید که هنرتون سال‌ها بعد هم شنیده بشه چه برنامه‌ای دارید؟

اینکه سلیقه مخاطب به دلیل نوع تبلیغات شرکت ها تغییر کرده و بیشتر اشعار معمولی پرمخاطب شده واقعیتی هست تلخ ولی در نهایت این دوران را هم سپری می‌کنیم و مطمئناً آثاری که حرفی برای گفتن داشته باشند در آینده ماندگارتر خواهند بود.

 

و اما بازگشت و شروع دوباره چطور بود؟ چالش‌هایی که الان باهاش مواجه هستید چیه؟

به درخواست خیلی از هوادارانی که همیشه به من لطف داشتن و اصرار و پشتکار خانم سعیده صلاحی، تهیه کننده و ترانه سرای برخی از قطعات آلبوم جدید من، دوباره وارد مارکت موسیقی شدم، در مورد چالش‌ها در همین حد عرض کنم که هنوز گروه موسیقی مورد پسند و همراه خود را در قسمت اجرای زنده پیدا نکردیم که بتواند همه جوره با ما و افکار ایده آل گرانه ی ما همراه باشد و به دنبال جذب افرادی با انگیزه ی بیشتر هستیم و اینکه ما با هیچ شرکتی هم قراردادی نداریم و تا به امروز با تلاش و پشتکار به این نقطه رسیدیم.

 

شما بعد از شروع مجدد کنسرتی رو هم در 16 آذر ماه در تهران برگزار کردید, این کنسرت چطور بود؟ استقبال خوب بود؟

کنسرت 16 آذر در کل به عنوان اولین اجرا قابل قبول بود، استقبال هواداران هم خوب بود، با توجه به اینکه ما تبلیغات بسیار اندکی انجام دادیم و تنها از طریق پیج خودم و تهیه کننده و چندین هوادار و پیج نیمایی‌ها که مربوط به هنرمند عزیزمان نیما وارسته می‌باشد حمایت شد و نتیجه کار هم قابل قبول بود ولی کماکان ما را راضی نکرده و برای دست یابی به نتیجه مطلوبتر تلاش می‌کنیم.

 

برنامه ی شما برای آینده چیه و فکر می‌کنید آرسین رهان پنج سال بعد کجای موسیقی ایران و جهان قرار داره؟

در مورد ساخت آثار جدید برنامه‌های زیادی در پیش رو داریم.

و در مورد جهانی شدن و اینکه ما خواننده بین المللی پاپ داشته باشیم این یک هدف بزرگ است و معیارهای آن بسیار متفاوت است، شخص من به نوبه ی خود هیچ گاه دست از یادگیری برنداشته و همچنان در حال تمرینات تخصصی صدا هستم و سبک‌های دیگر را نیز ممارست می‌کنم و به نظرم یک خواننده بایستی توانایی خواندن در حداقل چندین سبک مختلف را داشته باشد.

 

در مورد آلبوم جدید هم صحبت کردید، این آلبوم کی منتشر میشه و از عوامل آلبوم هم نام ببرید

آلبوم من یه قلبم شامل 9 قطعه ی کاملا متفاوت از یکدیگر می‌باشد که با تهیه کنندگی خانم سعیده صلاحی جمع آوری شده است، تا کنون چند قطعه از آن به صورت تک آهنگ منتشر شده است و در حال انجام مراحل پایانی جهت پخش می‌باشد، 7 قطعه از این اثر با تنظیم انوشیروان تقوی و 2 قطعه دیگر توسط اشکان صدیق آذر انجام شده است، ملودی‌های این آلبوم توسط آقایان انوشیروان تقوی- نیما وارسته- بنیامین بهادری و خانم سعیده صلاحی ساخته شده است بیشتر ترانه‌ها مربوط به اقای فرید احمدی بوده و چند ترانه دیگر توسط آقایان فرزام فیض – بنیامین بهادری و خانم سعیده صلاحی سروده شده است و سازهای زنده توسط آقایان علیرضا شهبازی-اشکان موسوی-داوود اریکه – هادی جداری نواخته شده است که به لحاظ ساختاری آلبومی با تنوع و قطعاتی متفاوت است.

 

پیشنهادتون به بچه‌های تازه کار و افرادی که هنوز ابتدای راه هستند چیه؟

ابتدا آموزش‌های لازم را ببینند، خواندن فقط یک سلفژ و تمرین چند قطعه سنتی و آواز و روخوانی قطعات پاپ در بیابان برای باز شدن صدا نیست، اصول خواندن را پایه‌ای و با صدا سازی شروع کنند و بعد از آن روی سلفژ، تحریر و از همه مهمتر احساس و انتقال حس به شنونده بسیار کار کنند. موسیقی دامنه ی گسترده‌ای دارد.

 

و در کلام آخر اگر سوالی هست که پرسیده نشده و یا هر چیزی رو که دوست دارید بیان کنید و میتونید صحبتی هم داشته باشید با افرادی که این مصاحبه رو میخونند...

امروز ادعای برخی افراد فراتر از هنرشان حرکت می‌کند، البته تمامی این مطالب عمومیت ندارد موضوع اینجاست که اساتید و افراد حرفه‌ای‌تر موسیقی ما منزوی‌تر و میانه رو تر عمل می‌کنند. کمااینکه بسیاری از موزیسین های با استعداد نسل اولی ما بسیار کم کار شده اند ، به امید روزی که علاوه بر رضایت مخاطب بتوانیم حرفی برای گفتن در جامعه بین المللی موسیقی پاپ نیز داشته باشیم، و در پایان عرض کنم که روی صحبت من با عوامل موسیقی پاپ داخل کشورم هست و در زمینه موسیقی سنتی و کلاسیک موضوع کاملاً فرق می‌کند و بنده در این مورد خود را صاحب نظر نمی‌دانم.

در پایان تشکر می‌کنم از مخاطبانی که این مصاحبه را دنبال کردن و تشکر می‌کنم از تیم  و وب سایت خوب گراتومیک...

   

تصویری از قطعه پر خاطره "یه روزی"

آرسین رهان
مصاحبه با آرسین رهان خواننده با سابقه موسیقی پاپ
2018 / 12 / 20
Arsin Rahan Arsin Rahan news آخرین خبر از آرسین رهان آرسین رهان اخبار موسیقی اخبار موسیقی پاپ خبر جدید در مورد آرسین رهان خبرای جدید ازآرسین رهان درباره آرسین رهان
More